Młody polski design na Dutch Design Week 2025: Nowa jakość i odpowiedzialność w projekcie

0
Young-Polish-Designers-Studies-in-Reality

Zbliżający się finał tegorocznej edycji Dutch Design Week (DDW) to nie tylko kolejna okazja do zaprezentowania najnowszych trendów w designie, ale także ważny moment dla młodych twórców z Polski. To wydarzenie, pełne inspiracji, otwiera przestrzeń do zaprezentowania świeżych, innowacyjnych pomysłów młodych projektantów, którzy mają możliwość wyjścia z cienia i zaistnienia na międzynarodowej scenie designu. Jednym z najistotniejszych punktów tegorocznego DDW jest wystawa pod tytułem Young Polish Designers: Studies in Reality, na której zaprezentowano prace dwudziestu ośmiu młodych artystów, absolwentów ośmiu renomowanych polskich szkół artystycznych. Każdy z zaprezentowanych projektów porusza istotne problemy współczesnego świata i dąży do rozwiązania wyzwań, przed którymi stoi nasza cywilizacja. Wszystkie prace łączy wspólna, silna idea – chęć zmiany przyszłości na lepsze.

Young Polish Designers: Studies in Reality – esencja wystawy

Prace młodych projektantów, które zostały zaprezentowane na wystawie, obejmują szeroką gamę przedmiotów codziennego użytku, wynalazków, które mają na celu rozwiązywanie najpilniejszych problemów współczesnego społeczeństwa, oraz projektów wizjonerskich, które kreują lepszą przyszłość dla nadchodzących pokoleń. Zaskakujące jest to, jak różnorodne, a jednocześnie spójne są te projekty. Projektanci korzystają z nowoczesnych metod, narzędzi, a także estetycznych rozwiązań, by zmieniać codzienność, dbając o to, by ich projekty były zarówno funkcjonalne, jak i odpowiedzialne. W sześciu kluczowych kategoriach – rehabilitacja, inkluzywność, relacje międzyludzkie, rzemiosło, technologia, a także zmysły i materiały – artyści podejmują niezwykle istotne kwestie społeczne, ekologiczne i technologiczne.

Zmieniamy świat na lepsze: sześć kategorii wystawy

1. Rehabilitacja, zdrowie i ciało

Prace w tej kategorii koncentrują się na poprawie jakości życia osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wśród nich znajduje się Helikopter Splot, zabawka, która wspiera rehabilitację uszkodzonego splotu ramiennego, oraz Move, interaktywne sportowe legginsy wyposażone w aplikację, które pomagają w procesie rehabilitacji. Ciekawym elementem jest także stanowisko do hydroterapii, które zostało stworzone w ramach projektu ogrodu sensorycznego dedykowanego dzieciom z niepełnosprawnościami.

2. Projektowanie inkluzywne, mobilność i dostępność

W tej kategorii wystawiono prace, które mają na celu ułatwienie codziennego życia osób z ograniczoną mobilnością. Bagsforall to system bagaży zaprojektowany z myślą o wózkach inwalidzkich, który pozwala na łatwe przymocowanie torby do wózka. Muwi120 to urządzenie wspierające codzienną opiekę nad osobami z dysfunkcjami ruchowymi. Warto także zwrócić uwagę na Paletę kolorystyczną, publikację, która skupia się na projektowaniu przestrzeni publicznych z myślą o osobach z problemami w rozróżnianiu kolorów.

3. Relacje, komunikacja i design społeczny

Kategoria ta ma na celu tworzenie przestrzeni sprzyjających budowaniu głębokich relacji międzyludzkich. Kapsuła Czasu to program warsztatów dla seniorów, pomagający im w nawiązywaniu międzypokoleniowych więzi poprzez ćwiczenia i karty umożliwiające rozpoczęcie rozmowy. Pamiętam to projekt odwołujący się do tradycji czczenia zmarłych, natomiast Multi, zestaw zabawek, uczy dzieci empatii wobec innych poprzez zabawę, pomagając im zrozumieć i szanować różnorodność.

4. Rzemiosło, tożsamość i manifest

Prace w tej kategorii koncentrują się na przywracaniu tradycji rzemiosła w nowoczesnym designie. Mapping miejsc zapamiętanych to projekt, który w formie unikalnych płaszczy oddaje nostalgię za wybranymi miejscami. Z kolei Chmurnik wznosi nowoczesny design na fundamentach tradycji tkania, które są głęboko zakorzenione w regionie, z którego pochodzi projektantka.

5. Materiał, eksperyment i technologia

Tytan, krzem, powietrze to kolekcja obiektów zaprojektowanych w celu poprawy jakości powietrza w pomieszczeniach. Z kolei Ashka to projekt, który zamienia popiół, będący odpadem, w naczynia i ceramikę, podkreślając tym samym znaczenie recyklingu w sztuce. Tumicoffee to projekt, który wykorzystuje odpady kawowe do tworzenia przedmiotów codziennego użytku. Optybot to zabawka edukacyjna, która wprowadza dzieci w podstawy programowania i pozwala na naukę teorii żeglarstwa.

6. Rytuały, zmysły i materiały

Ta kategoria to fascynująca eksploracja materiałów i doświadczeń sensorycznych. Igraj z ogniem to palenisko akustyczne, które przekształca muzykę w płomienie, oferując niezwykłe doświadczenie zarówno dźwiękowe, jak i wizualne. M°Or to zestaw do domowej fermentacji, który przypomina o polskich tradycjach rzemieślniczych. Z kolei Designed by Experiment to projekt, który w formie wzornika z różnych materiałów pozwala na psychofizyczną interakcję z przedmiotami, zachęcając do odkrywania nowych wrażeń.

Aktywna rola Akademickiego Centrum Designu

Wystawa Young Polish Designers: Studies in Reality jest organizowana przez Akademickie Centrum Designu (ACD), które łączy wysiłki wydziałów projektowych ośmiu polskich publicznych szkół artystycznych. ACD, poprzez wspólne badania, rozwój oraz współpracę z biznesem, promuje twórczość polskich projektantów oraz wspiera ich w rozwoju na międzynarodowych rynkach. Dzięki takim inicjatywom jak DDW, polski design zyskuje uznanie, a młodzi artyści mogą zaprezentować światu swoje niepowtarzalne talenty i pomysły na przyszłość.

Dodaj komentarz